top of page

חדשנות כחולה: האקתון חיל-אווירי

למשך שלושה ימים, עזבו כ-40 מאנשי החיל את יחידותיהם השונות והתקבצו יחד על-מנת לפתח תוכנות חדשות שתסייענה לכלל אנשי החיל, זאת כחלק מתהליך חדשנות חילי. "מביא את המשתתפים להמשיך ליזום, לייעל להשפיע ולחשוב אחרת"

לחץ על התמונה להגיע לכתבה המקורית

צעד נוסף במרוץ החדשנות של חיל-האוויר: כ-40 מאנשי החיל החליפו בשבוע שעבר את מקום מושבם, עזבו את יחידותיהם והגיעו למשרדי חברת מייקרוסופט שברעננה. במהלך "האקתון" שארך שלושה ימים הם פיתחו עשר אפליקציות ותוכנות חדשות שעתידות להשתלב במערכים השונים של החיל. "האקתון" הוא אירוע המפגיש בין אנשי תוכנה, ניהול והובלת פרויקטים מעולמות שונים למשך זמן קצר ומוגדר מראש, שבמהלכו הם משלבים יחד כוחות על-מנת להפוך רעיון בודד או מספר רעיונות ליכולות קיימות. אירועים מסוג זה הפכו בשנים האחרונות לנפוצים מאוד בקרב קהילות הפיתוח האזרחיות ומחלחלים כעת גם אל תוך חיל-האוויר ולצה"ל בכלל.


תהליכים של שנים בימים בודדים

ה"האקתון" החיל-אווירי מהווה המשך ישיר של תחרות האפליקציות החילית שנערכה במסגרת "הבמה לחדשנות". במסגרת התחרות העלו אנשי החיל מאות הצעות לישומים שישפיעו על פני החיל. ההצעות לפיתוח נבחרו על-פי מידת התרומה שהם יספקו, מספר האנשים שעליהם ישפיעו והיכולת ליישם אותם בזמן קצר. בסיס 108 שותף מרכזי בתהליכי החדשנות בחיל נרתם באהבה למשימה: "המטרה בפרויקטים מסוג זה היא לקצר תהליכים שיכולים לקחת חודשים ואף שנים במסלול פיתוח שגרתי ולקיים אותם במהלך כמה ימים מרוכזים תוך כדי מאמץ משותף של גורמים רבים", מסביר רס"ן יאיר, קצין החדשנות של בסיס 108. "יש לנו אנשים מכלל עולמות הפיתוח והשאיפה שלנו היא לספק פתרון לכל בעיה שאנחנו יכולים ולעשות זאת בדרך היעילה והמהירה ביותר".


לפרויקט נבחרו כ-40 חיילים בעלי רקע מתאים, בשירות חובה וקבע, אשר הגיעו מכלל יחידות החיל - כאלה העוסקות בפיתוח תוכנה וכאלה שלא. מלבד לתכולי המדים, השתתפו בארוע גם אנשי חיל-הים, ממר"ם, מפא"ת ויחידת 8200, אשר התגייסו גם הם לטובת המיזם. המשתתפים עבדו בצוותים על פיתוח הרעיונות וישומם. בין התוכנות שפותחו היו מערכת לרישום ולניהול קורסים, מערכת לניהול ספרות מקצועית, מערכת לדיווח ולריכוז אירועים חריגים ואפליקציה לניהול רכבי הליסינג של משרתי החיל.


מלבד לתרומה של התוכנות עצמן לניהולו השוטף של החיל, הביא האירוע לשיתוף ידע בין אנשים מיחידות שונות ולהפריה הדדית, מה שעתיד לסייע למפתחים במהלך עבודתם השוטפת.


חלק מתהליך ארוך

האירוע שנערך בשבוע שעבר לא היה חד פעמי, אלא המשך של תהליכי חדשנות שמתהווים בחיל-האוויר כחלק משינוי תרבותי שמונחל בו. "כל ארגון בוודאי ארגון מבצעי כמו חיל-האוויר נדרש לחשיבה יצירתית וחדשנית". אומר סרן עומר יובל, קפ"ט החדשנות של החיל. "'הבמה לחדשנות' היא כלי מרכזי לניהול תהליכים פורצי דרך ומוסכמות בחיל-האוויר. בזמן הקצר שאנו עוסקים בתחום החדשנות, גילו עניין רב גופים רבים טכנולוגים בצה"ל ובמערכת הבטחון ונוצרו שותפויות שישפיעו באופן ישיר על משימות החיל בכל התחומים".

"עידוד היוזמה והחדשנות הוא תהליך ארוך שרק החל כעת ועתיד להתרחב במהלך השנים הבאות", מסכם אל"ם ג', ראש מחלקת תכנון וארגון במטה החיל. "התרומה שלו מתבטאת בתוכנות עצמן, בחיסכון של משאבים, בשיתוף ידע, בחיבור בין היחידות השונות ובעיקר בכך שהוא מביא את המשתתפים להמשיך ליזום, לייעל להשפיע ולחשוב אחרת".


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page