top of page

יחידת הקשר הטקטית

חיל-האוויר מושתת על רשת תקשורת, כאשר מרכז העצבים של הרשת המקיפה נמצא ביחידה קטנה ומשפחתית. אתר חיל-האוויר מספק הצצה ליחידת הקשר של החיל שאיננה בהכרח מוכרת לציבור הרחב, אך משימותיה המבצעיות המתבצעות מאחורי הקלעים - דווקא כן.




החל מתקשורת פשוטה שמאפשרת לחיל להתנהל בשגרה ועד לטכנולוגיות תקשורת מתקדמות שמאפשרות לפלטפורמות השונות לפעול ויוצרות את החיבור בין כלי-הטיס לבין השולט: יחידת הקשר של חיל-האוויר, י"ק, מהווה חלק אינטגרלי מפעילות החיל. בשנים האחרונות היא מקבלת לידיה עוד ועוד משימות, כשהעתיד צופן שהיא רק תלך ותתפתח.

"בשנים האחרונות משימותיה של יחידת הקשר הופכות להיות ממשימות תומכות - לתנאי לביצוע", אומר סא"ל עמוס נחום, שסיים לאחרונה את תפקידו כמפקד היחידה ובכך סיים שירות של 21 שנה במערך התקשוב של חיל-האוויר. "אם בעבר הפעילות שלנו לא הייתה קריטית לפעילות המבצעית, והעיסוק העיקרי שלנו היה תקשורת טלפונית, בעידן הנוכחי המשימה לא יכולה לצאת לפועל בלעדינו".



משפרים את יכולתו של חיל-האוויר

יחידת הקשר הפועלת מבסיס חפץ חיים הוקמה כלקח ממלחמת יום הכיפורים, שבה לא הייתה תקשורת עצמאית מסווגת לחיל-האוויר. החל משנת 2005 החלה היחידה לקלוט משימות נוספות הקשורות לעולם התקשוב.

בשנת 2014 חל מפנה נוסף בייעודה של היחידה והיא הפכה ליחידה תקשובית רב-משמיתית. בשנה שעברה הועברה היחידה לפיקודו של בסיס 108, בסיס דרג ד' של תחום האלקטרוניקה בחיל-האוויר הנמצא בבסיס צריפין. לדברי אנשי היחידה, למעבר יתרונות רבים שכבר מתחילים להרגיש בשטח. "אנחנו נותנים מענה מבחינת דרג א' ודרג ב', ובמידת הצורך בסיס 108 משלימים את התמונה, כך שחיל-האוויר מקבל מענה תחזוקתי מיחידה אחת", מפרט רס"ן הומן גושה, מפקד היחידה. לדברי סא"ל נחום, "המעבר מסמל את הטכנולוגיה הענפה שאנחנו אמונים עליה ואת החיבור העמוק למערך הטכני, שכבר מתחיל לתת פירות כחלק מחיבור לתהליכים סדורים ולמגמות ההתעצמות בארגון".

בימים אלה מובילה היחידה את פרויקט "מעשה רוקם", שמטרתו לשפר את התמיכה של רשת התקשורת הקיימת להעברת תמונה או סרט בין המטוס לבין השולט בזמן אמת ובאיכות גבוהה. "כיום אנחנו מתקיימים תהליכים על-מנת לשפר את היכולת המבצעית של חיל-האוויר, ובעתיד אנו צפויים לקלוט משימות נוספות", מגלה רס"ן גושה.




רגל טכנית ורגל מבצעית

בתרגיל החילי האחרון פקד את בסיס תל-נוף ניתוק מרשת התקשורת שעל אחזקתה, תפעולה ושליטתה אחראית הי"ק. כחלק מהסקת המסקנות בעקבות התרגיל, הגיע מפקד בסיס תל-נוף לחפץ חיים על-מנת להבין לעומק את אירועי התרג"ח ואת עבודתה של היחידה. "אמנם לא רואים אותנו והעבודה שלנו 'שקופה', אבל בלעדינו חיל-האוויר לא יתפקד כראוי ולא יוכל לבצע את המשימות המבצעיות שלו", אומר רס"ן גושה. "אנחנו יחידה טכנו-מבצעית מפני שמצד אחד יש לנו ידע מקצועי טכני ומצד שני אנחנו מקבלים פקודות מגופים מבצעיים. זה מאפשר לנו להוות גשר בין עולמות תוכן שונים, והופך אותנו למכפיל כוח מבצעי לחיל-האוויר".

כעת, כשהיחידה נושאת עיניים אל העתיד, מנבא סא"ל נחום: "כתוצאה מהתרחבות האיומים והגיוון שלהם, חיל-האוויר ימצא את עצמו - וכבר היום מוצא את עצמו - נלחם בטווחים רחוקים מאוד, כשעל י"ק לספק מענה תקשורתי. בנוסף, תחום התקשורת המבוססת על לוויינים ילך ויתעצם עם השנים"


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page